Introducere generala in studiul doctrinelor hinduse
Pret de lista:
|
4800
|
Preț: |
3840 |
Reducere: |
960 lei (20%) |
- Carte în stoc
- Livrare estimativă în 2 zile
- Preț promoțional valabil în limita stocului. Vezi regulament promoție.
Este astazi o evidenta, cel putin pentru acei (chiar daca putini) care mai au "intelletti sani", ca volumul Introducere generala in studiul doctrinelor hinduse este o carte fundamentala nu numai pentru cunoasterea traditiei hinduse, prima din acest ciclu al umanitatii de la care ne-au ramas texte scrise esentiale, ci si pentru definirea si caracterizarea diferitelor domenii ale stiintelor sacre, ca si pentru precizarea notiunilor si termenilor definitorii ai oricarei cunoasteri traditionale. Chiar daca Rene Guenon a mai scris articole si carti avand ca tema diferitele aspecte ale traditiei hinduse, Introducere generala in studiul doctrinelor hinduse este o carte de inceput pentru orice studiu teoretic al traditiei universale, inlaturand erorile si confuziile care domneau si mai domina inca parerile orientalistilor, a caror eruditie se bazeaza pe cercetari istorice si informatii exterioare, in timp ce Guenon priveste lucrurile din miezul lor spiritual, ca unul care a avut o legatura profunda, daca nu chiar misterioasa, atat cu traditia hindusa, cat si cu cea universala, intuind legatura lor cu Traditia primordiala.
Vom incerca sa schitam principalele aspecte ale acestor traditii care preced in carte expunerea liniilor esentiale ale hinduismului. Constatand deosebirea dintre civilizatiile orientale si cele occidentale, Guenon socoteste ca diferenta e datorata faptului ca Orientul a pastrat doctrinele metafizice traditionale, in timp ce in Occident ele s-au degradat sau chiar s-au pierdut. Aceasta diferenta incepe sa apara odata cu desacralizarea gandirii grecesti si a antropomorfizarii artei grecesti, cand zeii sunt uitati sau excesiv umanizati, iar spiritualitatea este inlocuita cu un rationalism discursiv care a ucis mitul si simbolul. Aceste trasaturi s-au transmis apoi, prin Imperiul roman, si civilizatiilor europene, odata cu asa-zisa Renastere, chiar daca Evul Mediu crestin a intarziat cu peste un mileniu desacralizarea lor.
Datorita acestui mod diferit de gandire si expresie au aparut rupturi intre metafizica si filozofie, ca si intre aceasta si teologie. In acelasi timp s-a pierdut deosebirea intre ezoterism si exoterism, ducand la suprimarea misterelor care isi bazau initierile pe doctrina interioara si ritual secret. In paralel, gandirea si limbajul simbolic al Orientului si miturile, care foloseau mai ales oralitatea, au fost inlocuite, cum spuneam, cu gandirea rationalist-empirica a Occidentului care a deschis drumul unei civilizatii tehnologice desacralizante si pana la urma dezumanizante. - Se poate vedea din aceasta foarte succinta prezentare cat de diferita de Occident este perspectiva gandirii lui Guenon, care este in fond gandirea traditionala imemoriala, si cat de apropiata de intelegerea civilizatiilor orientale...
Florin Mihaescu
�
CUPRINS
Cuvant inainte 13
�
PARTEA INTAI Consideratii preliminare Cap. I Orient si Occident 21 Cap. II Divergenta 25 Cap. III Prejudecata clasica 30 Cap. IV Relatiile intre popoarele vechi 36 Cap. V Chestiuni de cronologie 41 Cap. VI Dificultati lingvistice 49
�
PARTEA A DOUA Modurile generale ale gandirii orientale Cap. I Marile diviziuni ale Orientului 57 Cap. II Principiile de unitate ale civilizatiilor orientale 62 Cap. III Ce trebuie inteles prin traditie? 69 Cap. IV Traditie si religie 74 Cap. V Caracterele esentiale ale metafizicii 87 Cap. VI Raporturile metafizicii cu teologia 97 Cap. VII Simbolism si antropomorfism 105 Cap. VIII Gandirea metafizica si gandirea filozofica 111 Cap. IX Ezoterism si exoterism 127 Cap. X Realizarea metafizica 135
�
PARTEA A TREIA Doctrinele hinduse Cap. I Semnificatia precisa a cuvantului "hindus" 142 Cap. II Perpetuitatea Vedei 148 Cap. III Ortodoxie si heterodoxie 152 Cap. IV Despre buddhism 157 Cap. V Legea lui Manu 169 Cap. VI Principiul institutiei castelor 174 Cap. VII Sivaism si visnuism 181 Cap. VIII Punctele de vedere ale doctrinei 186 Cap. IX Nyaya 193 Cap. X Vaisesika 199 Cap. XI Sankhya 207 Cap. XII Yoga 212 Cap. XIII Mimansa 217 Cap. XIV Vedanta 224 Cap. XV Observatii asupra ansamblului doctrinei 231 Cap. XVI Invatatura traditionala 235
�
PARTEA A PATRA Interpretarile occidentale Cap. I Orientalismul oficial 241 Cap. II Stiinta religiilor 246 Cap. III Teosofismul 253 Cap. IV Vedanta occidentalizata 261 Cap. V Ultime observatii 266 Concluzie 271
�