Varianta de cercetare pentru care opteaza autoarea umple un gol de informatie si de sinteza resimtit acut atunci cand constati ca, in cultura romana, simbolismul francez beneficiaza, de decenii bune, de o prezentare monografica si de cercetari esentiale, in timp ce despre simbolismul rus, la fel de interesant ca miscarea artistica omonima din Franta, poti obtine informatii disparate din carti, prefete sau articole de revista consacrate epocii, in general, ori unuia sau altuia dintre reprezentantii curentului respectiv. [...] Afirmat in ultimele trei decenii ale secolului al XIX-lea si in primele doua decade ale secolului XX, prin ceea ce s-a numit "primul val" si "al doilea val" de simbolisti, acest fenomen a marcat sincronizarea decisiva a culturii ruse cu cultura occidentala. [...] Aceasta ar fi imaginea cu care ramane cititorul parcurgand cartea Aurei Hapenciuc, bine articulata si atent nuantata in aspectele ei esentiale, pe baza consultarii unei bibliografii variate si de prima mana. O bibliografie ce sustine adecvat si intregeste efortul interpretativ, de o calitate critica buna, cu informatii de referinta, inteligent, atent si riguros manuite, ce contribuie decisiv la conturarea caracterului ei monografic. Livia Cotorcea |