Pret de lista: | 525 |
Preț: | 3938 |
Reducere: | 1312 lei (25%) |
Cod produs: | 347192 |
Autor(i): | Mircea Braga |
Editura: | Editura Ideea Europeana |
Colectia: | Istoria mentalitatilor |
Anul aparitiei: | 2018 |
Nr. pagini: | 544 pagini |
Tip coperta: | necartonata |
ISBN: | 9786065946637 |
Categorii: | Biografii / Memorialistica, Arta / Cultura, Carti |
Mircea Braga
Fragment:
Ideea necesităţii abordării problematicii teoriei lecturii ni s‑a conturat, atunci destul de neclar, când încheiam o sumară trecere în revistă a câtorva teorii pe care le‑am considerat a fi la „izvoarele aventurii metodologice moderne” (vz. vol. Teorie şi metodă, 2002). Ulterior, extinzând incursiunea la sociologie, teoria imaginarului, estetica receptării, principiile istoriei contrafactuale şi teoria comunicării (unele abordate şi în structură de curs universitar), harta teoriei lecturii a devenit mai clară, simultan cu elaborarea unor comentarii privind „starea culturală” a câtorva opere prezente în canonul literar românesc, dar şi la un contact mai atent cu mişcarea devenită tot mai haotică a ideilor din realitatea imediată.
Ordonarea logică a acestui volum s‑a impus treptat. Mai întâi, o Introducere în patru timpi, care se finalizează prin raportare la noua filosofie a ştiinţei datorată lui Stéphane Lupasco şi Basarab Nicolescu, cu deschiderea clară a acesteia către planşa multiplelor „niveluri de realitate”. Apoi, prima parte a volumului, consacrată „aliniamentului teoretic”, urmăreşte în principal drumul pe care l‑a urmat ideea modernă a preeminenţei lecturii, într‑o selecţie pornind de la Kant, prin Adorno, Jauss, Iser şi Eco, până la Matei Călinescu, renunţând la a cuprinde şi „estetica receptării” şi comunicaţionalul (am considerat că, de pildă, dată fiind insistenta invocare a lui Roman Ingarden în comentariul lui Iser, putem renunţa la prezentarea esteticii fenomenologice a filosofului polonez). Oricum, opţiunea are un marcaj personal. Cea de a doua parte, intrând pe „diagrama actualităţii”, se doreşte a fi o deconstrucţie a mai multor „motive” şi „mitologii” aflate azi într‑o evidenţă prea puţin – punctul nostru de vedere! – constructivă. Iar cea de a treia parte ilustrează câteva „întâlniri culturale” cu varii opere, din nou sub semnul subiectivităţii inerente. Dar dacă, în Introducere, am abordat „codul cultural” într‑o regie metodologică, pentru „întâlnirile culturale” am preferat regia… sugestiei, suprimând ceea ce ar fi putut să apară ca normativ „tehnic”, întrucât cultura e ea însăşi fără limite şi… liberă.
Unele dintre textele aflate în sumarul acestei cărţi au apărut în diferite reviste cultural‑literare, iar altele, îndeosebi din partea a doua şi a treia, sunt preluate din câteva volume pe care le‑am publicat într‑o editură „de buzunar”, în tiraj restrâns, aşadar nepuse în circulaţie.
Şi o ultimă apostilă: Rândurile nostre nu vor învăţa pe nimeni ce, cum şi de ce să citească; dar, poate, un exemplar va ajunge undeva unde să se înţeleagă faptul că, fără o educaţie umanistă încă de pe prima treaptă a şcolii şi fără crearea unui larg climat cultural marcat de simţul calităţii vieţii intelectuale, stingerea „omului cultural” ne va duce către o postistorie sinonimă cu preistoria.
COMENZI:
⋅ Livrare si Plata ⋅Cum se comanda ⋅Contact |
PRODUSE:
⋅ Noutăți ⋅ Cărți ⋅ Cărți Pentru Copii ⋅ Carte Străină ⋅ Manuale Școlare ⋅ Jucării |