Pret de lista: | 4000 |
Preț: | 3458 |
Reducere: | 542 lei (14%) |
Cod produs: | 434337 |
Autor(i): | Valerian Sava |
Editura: | Editura Scoala Ardeleana |
Colectia: | TIFF Cinefil |
Anul aparitiei: | 2022 |
Nr. pagini: | 180 pagini |
ISBN: | 9786067978360 |
Categorii: | Arta / Fotografie, Istorie, Cinematografie, Istorie culturala si sociala, Carti |
Cel mai tînăr în spirit comentator al producției cinematografice românești din ultimele decenii, cel mai constant, mai efervescent, mai radical e bravul octogenar Valerian Sava (născut pe 9 august 1934), acuși nonagenar, un veritabil fenomen de energie longevivă, și anume cu menținerea intactă a deschiderii spre cele mai noi experiențe creative din domeniu.
Cronicar de film de lungă cursă, ani buni redactor chiar la revista-fanion, cu titlu generic, Cinema, Valerian Sava și-a asumat, în 1999, inevitabila perspectivă integratoare în Istoria critică a filmului românesc contemporan, cu o Retrospectivă de la începuturi (vol. I, necontinuat), pentru ca să revină imediat în linia întîi a artileriei de întîmpinare, nu doar stimulat, ci de-a dreptul ațîțat de primele semne de apariție a unui „nou val” în cinematografia autohtonă. A urmat – și continuă! – avalanșa juneței senecte, într-o serie abundentă de articole-comentarii-pledoarii de mare susținător al ofensivei regizorale din anii 2000, cu frecvente reacții virulente la adresa contestatarilor mișcării și – în genere – a „establishment”-ului local conservator. După un deceniu de publicistică ferventă „pe hîrtie”, în reviste tipărite, Valerian Sava și-a strîns recolta în cele trei volume dintr-O istorie subiectivă a tranziției filmice. Al Patrulea Val, restaurația mediocrată și refondarea cinemaului românesc (2011, 2012, 2013), după care, din 2018 încoace, a repornit motoarele folosind ca „suport” de publicare rețeaua Facebook, deci pagini din „universul virtual”, cu recapitulări tipografice compacte în Post/neoistoria filmului românesc (și nu numai) în mono-dialoguri critice (via Facebook & Extra-Fb.) (vol. 1, 2021 și vol. 2, 2022 – acesta!). Povestea merge înainte: se cam stinge NCR-ul (= Noul Cinema Românesc, siglă rulată frenetic de Valerian Sava, preluată de la confratele mai tînăr Mihai Chirilov, căruia îi recunoaște franc paternitatea), vine vremea unui „nou nou val” și totul trebuie consemnat cu maximă vigilență, filtrat și integrat în marea ecuație de evoluție a celei de-a 7-a arte pe meleagurile noastre. Entuziasmat de prestațiile tripletei Cristi Puiu – Cristian Mungiu – Radu Muntean și-ale comilitonilor, Valerian Sava face o critică militantă fără să i se fi tocit tăișul spadei polemice, pus adeseori în acțiune pentru a marca scăderile anumitor filme, pozițiile considerate inadecvate ale altor glosatori sau precaritățile instituționale care afectează funcționarea „breslei”. (ION BOGDAN LEFTER)
* * *
Cuprins
Preliminarii la imersiunea-excurs / în istoria în curs. 2 – Prefață
2021 – II
54. Noul deceniu filmic românesc, în care tocmai am intrat, va fi reformator sau nu va fi deloc • 55. În fine, România – țara anomiei: Întregalde de Radu Muntean • 56. Brianța de succes a joasei calități: Tata mută munții de Daniel Sandu; și alte patru brianțe • 57. 5 premiere – 5 filme de debut, 3 filme LGBTQ în 3 săptămîni; cîte/cît de reușite? • 58. Sinele demiurg Cristi Puiu, față cu imposibilul: Malmkrog • 59. Ridley Scott & James Bond redivivus, o româncă în Mexic și un PS cu Vlad Păunescu • 60. Două tinere cineaste, față cu fatalitatea: Julia Ducournau (Titane) & Felméri Cecília (Spirál) • 61. Cum îi eclipsează Leos Carax, prin Annette, pe Ridley Scott & Steven Spielberg • 62. Dublu podium românesc 2021 – locul întîi: Radu Muntean & Cristi Puiu
2022 – I
63. Perspective colocviale 2022, fără premoniții, și primul pas în gol • 64. Perspective colocviale 2022, cu premoniții, și al doilea pas în gol • 65. Dublă relansare abisală, cu Bogdan Apetri – Miracol & Vali Hotea – Lebensdorf • 66. Încă nu a murit Ucraina! și Deșteaptă-te, române, din somnul cel de moarte! • 67. Cu Alina Grigore, despre filmul de debut Blue Moon / Crai nou. Proiect și realizare • 68. Actualitatea unui film basarabean: Siberia din oase de Leontina Vatamanu • 69. Șapte premiere și un singur film: Spioni de ocazie de Oana Giurgiu • 70. Cu Oana Giurgiu, pe lungul drum al documentarului spre poveste • 71. Cosmogonie seismică în post-NCR: R.M.N. de Cristian Mungiu. Cronică & dialog
Indice de nume
Indice de titluri – filme, cărți, publicații
Cronologie foto 2021-II – 2022-I
* * *
VALERIAN SAVA este critic și istoric de film. A fost, din 1957, redactor-șef al revistei Film, desființată în 1958 din motive politice, redactor fondator, sub direcția lui Victor Iliu, în 1963, al revistei Cinema, secretar al Secției de critică și coorganizator al Clubului criticii din cadrul Asociației Cineaştilor din România, sub președinția lui Ion Popescu Gopo (anii ’70-’80), secretar general de redacție și redactor al paginilor de artă al revistei Literatorul, cu Marin Sorescu redactor-șef, în anii ’90, cadru didactic asociat, titular al cursului Critică și presă cinematografică la Facultatea de Film a Academiei de Teatru și Film – Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică din București, în aceiași ani. Este titularul paginii Mono-dialoguri filmo-critice postate din 2018 pe Facebook de firma Rova Film, patronată de Marian Crișan. Distins de Asociația Cineaștilor din România cu Premiul pentru critică în 1978.
A publicat volumele: Istoria critică a filmului românesc contemporan, cu o Retrospectivă de la începuturi. 1. Obsedantul deceniu (Editura Meridiane, 1999), O istorie subiectivă a tranziției filmice. Al Patrulea Val, restaurația mediocrată și refondarea cinemaului românesc (Vol. 1, 2, 3, Editura Paralela 45 – 2011, 2012, 2013) și Post/neoistoria filmului românesc (și nu numai) în mono-dialoguri critice (via Facebook & Extra-Fb.).Vol. 1 și Vol. 2 (Editura Școala Ardeleană, 2021, 2022).
COMENZI:
⋅ Livrare si Plata ⋅Cum se comanda ⋅Contact |
PRODUSE:
⋅ Noutăți ⋅ Promoţii ⋅ Categorii |