CONT CLIENT CONTACT TELEFONIC INFO LIBRARIE.NET
Menu LIBRARIE.NET Cos cumparaturi
CAUTARE
LIBRARIE.NET
CAUTARE
COS
Fostele detinute politic si securitatea. Studiu de caz
Fostele detinute politic si securitatea. Studiu de caz
Pret de lista: 5900
PreÈ›: 5015
Reducere: 885 lei (15%)
  • Carte în stoc
  • Livrare estimativă în 2 zile
  • PreÈ› promoÈ›ional valabil în limita stocului. Vezi regulament promoÈ›ie.
Cod produs: 458610
Autor(i): Claudia-Florentina Dobre
Editura: Editura Cetatea de Scaun
Anul aparitiei: 2023
Nr. pagini: 370 pagini
ISBN: 9786065376267
Categorii: Istorie, Istoria romanilor, Biografii / Memorialistica, Istorie, Carti
Coroborând dosarele de Securitate cu poveÈ™tile de viață, putem trage concluzia că represiunea a fost un experiment social în sine, un episod al ingineriei sociale comuniste, menite să creeze „omul nou”. Tinerii È™i bătrânii, femeile, copiii È™i bărbaÈ›ii aruncaÈ›i în închisorile presărate pe tot cuprinsul României trebuiau învățaÈ›i o lecÈ›ie, trebuiau călcaÈ›i în picioare È™i astfel de-personalizaÈ›i, trebuiau striviÈ›i È™i anihilaÈ›i ca indivizi posesori de agency. Cei aleÈ™i întru represiune, uneori aleatoriu, trebuiau să fie un exemplu pentru cei rămaÈ™i, pentru cei ca ei, dar care trăiau într-o închisoare mai mare: România comunistă. Tuturor trebuia să le fie inoculată frica È™i trebuiau făcuÈ›i să îÈ™i trăiască viaÈ›a în genunchi, cum ar fi spus Aurora Dumitrescu. Trebuiau umiliÈ›i, striviÈ›i È™i încorsetaÈ›i. Și nu doar în închisoare prin tortură È™i condiÈ›ii precare, ci È™i silindu-i la colaborare.

Represiunea era menită să distrugă È›esutul social căci comunismul considera individul ca suma relaÈ›iilor sale sociale È™i nu ca persoană dotată cu individualitate proprie, capacitate de reflecÈ›ie È™i acÈ›iune . Securitatea avea menirea să pună în aplicare acest proiect social, prin urmare se infiltra oriunde era posibil, distrugea vechile relaÈ›ii interumane prin neîncrederea È™i teama semănată în jur de prezenÈ›a agenÈ›ilor săi, fie ofiÈ›eri, fie informatori. Katherine Verdery explica înclinaÈ›ia Securității de a recruta informatori nu din dorinÈ›a de a afla adevărul, ci ca parte a planului de manipulare a relaÈ›iilor sociale în moduri foarte precise, precum È™i folosirea acestora „pentru a schimba forma È™i caracterul relaÈ›iilor sociale ale „obiectivului”, creând astfel noi reÈ›ele sociale manipulate în anumite scopuri” . Prin urmare, Securitatea nu căuta doar să inspire teamă È™i să deÈ›ină controlul, ci să reinventeze societatea, fiind unul dintre instrumentele schimbării pe lângă educaÈ›ie, cultură, etc., un instrument agresiv È™i brutal.

Introducere

În anul 2003, am început o cercetare privitoare la memoria persecuÈ›iilor politice comuniste din perspectiva fostelor deÈ›inute politic în cadrul programului de master în È™tiinÈ›e sociale al Școlii doctorale francofone de la BucureÈ™ti, continuată în perioada studiilor doctorale de la Universitatea Laval din Québec (2004-2007), finalizată (temporar) cu o teză de doctorat susÈ›inută în iunie 2007 È™i intitulată, Nous-mêmes comme les autres. Témoignages des anciennes détenues politiques roumaines[1].

O astfel de cercetare ridica mai multe probleme de ordin metodologic È™i etic. Din punct de vedere metodologic, soluÈ›ia s-a impus de la sine după primele interviuri exploratorii. Am considerat atunci că metoda „poveÈ™ti de viață”, cunoscută în spaÈ›iul francofon ca „récit de vie” iar în cel anglofon sub titulatura de „life histories” este cea mai potrivită pentru a aborda un astfel de subiect. Problemele de ordin etic au fost depășite prin semnarea unui acord de participare la cercetare atât de către mine ca cercetător cât È™i de persoanele intervievate. Acest acord instituia anumite limite atât în ceea ce priveÈ™te derularea interviurilor cât È™i publicarea ulterioară a rezultatelor cercetării. DeÈ™i nu a fost menÈ›ionat în mod expres de toÈ›i participanÈ›ii, anonimatul s-a impus de la sine în condiÈ›iile în care anumite persoane au refuzat să apară cu numele lor real în teza de doctorat. În literatura de specialitate, acest acord tacit este cunoscut sub titulatura de „pact al anonimatului”, încheiat între cercetător È™i informatorii săi.

Acest pact a fost respectat în cadrul tezei de doctorat È™i al publicaÈ›iilor ulterioare. În anul 2021, odată cu publicarea traducerii româneÈ™ti a tezei de doctorat, am decis È™i revelarea numelui real al femeilor intervievate atât din considerente È™tiinÈ›ifice cât È™i temporale. În volumul, Martore fără voie. Fostele deÈ›inute politic È™i memoria comunismului în România[2], am pus un nume pe chipul fiecărui personaj feminin al cercetării. Am considerat la acel moment că o „poveste de viață” fără nume e doar o poveste ca multe altele. ImportanÈ›a lor rezidă tocmai în persoana care îÈ™i transformă viaÈ›a în poveste. Și aceasta capătă sens prin raportarea la identitatea celei care povesteÈ™te. Lucrarea aceasta se bazează tocmai pe această dezvăluire identitară care coroborează poveÈ™tile de viață culese de mine cu memoriile È™i interviurile din presă ale unora dintre participantele la cercetare, precum È™i cu documentele de arhivă, în speță dosarele penale, de urmărire informativă È™i de reÈ›ea aflate în custodia Consiliului NaÈ›ional de Studiere a Arhivelor Securității (CNSAS).

Pentru cercetarea mea doctorală, nu am avut acces la aceste dosare. În primul rând, a fost dorinÈ›a expresă a participantelor la cercetare È™i, fără acordul lor, nu aÈ™ fi putut oricum folosi aceste dosare. În al doilea rând, arhiva CNSAS nu avea nici consistenÈ›a, nici organizarea de astăzi, deÈ™i sincopele sunt încă prezente în procesul de consultare al acestor dosare.

Coroborarea a două tipuri diferite de surse, diferite nu doar în termeni de producere a lor, pe cale orală ca produs al unui proiect de cercetare È™i pe cale administrativă ca rezultat al muncii birocratice, ci mai ales ca subproduse ale unor contexte istorice aflate în opoziÈ›ie ideologică, are drept scop principal înÈ›elegerea complexității, utilității È™i limitelor atât a documentelor de arhivă (în speță, cele emise de Securitate) cât È™i a celor orale („poveÈ™tile de viață”) pentru studiul istoriei recente.

Studiul pleacă de la ipoteza conform căreia discursul memorial al fostelor deÈ›inute politic din clasa de mijloc interbelică are drept scop construirea, afirmarea È™i transmiterea unei identități personale È™i de grup menită a le asigura un anume statut în cadrul „comunității de memorie”[3] din care făceau parte. Această identitate are ca element central anticomunismul È™i consecinÈ›ele care au decurs din această asumare identitară. Această identificare È›ine pe de o parte de categoria socială căruia îi aparÈ›ineau, iar pe de altă parte, de contextul politic È™i cultural postcomunist în care anticomunismul devine o doctrină identitară pentru anumite grupuri politice, sociale È™i culturale.

Totodată, această lucrare îÈ™i propune să analizeze È™i discursul organelor de represiune (în principal al Securității) despre aceste femei, un discurs modelat de nevoia permanent resimÈ›ită de a crea „duÈ™manul de clasă”/„duÈ™man al poporului” È™i de a-l È›ine sub observaÈ›ie. FoÈ™tii deÈ›inuÈ›i politici reprezentau inamicul prin excelență, „obiective” importante ale activității zilnice a poliÈ›iei politice. Acest discurs s-a schimbat de-a lungul perioadei comuniste în funcÈ›ie de nevoile sistemului, de scopurile È™i interesele acestuia.

1. Stadiul cunoÈ™tiinÈ›elor în domeniu

O astfel de abordare nu se regăseÈ™te în istoriografia problematicii memoriei represiunii, a comunismului È™i a funcÈ›ionării instituÈ›iilor represive decât parÈ›ial È™i secvenÈ›ial. Coroborarea celor două tipuri de surse nu a fost folosită cu scopul de a evidenÈ›ia construirea prin intermediul discursului a unor identități individuale È™i de grup, ci pentru a reliefa neadevărurile din arhivele Securității, pentru a elabora tipologii de victime È™i/sau torÈ›ionari, pentru a schiÈ›a portrete individuale[4] sau de grup sau pentru a scrie istoria unui fenomen, personaj istoric sau grup social.

Recent, Cosmin Budeancă È™i Cornel Jurju au coroborat cele două tipuri de surse punând în evidență „clivajul între cele două perspective”, care poate fi decelat „atât la nivelul conÈ›inutului cât È™i al simbolisticii de exprimare”[5] în volumul re-editat, SuferinÈ›a nu se dă la fraÈ›i, care pleacă de la mărturia orală a LucreÈ›iei Jurj despre rezistenÈ›a anticomunistă a grupului ȘuÈ™man din MunÈ›ii Apuseni. Lucrarea integrează documentele din dosarele Securității atât în confirmarea È™i clarificarea discursului oral cât È™i în elaborarea istoriei grupului ȘuÈ™man È™i lămurirea unor aspecte neclare din povestea vieÈ›ii LucreÈ›iei Jurj, publicată în 2002[6].

Imediat după căderea comunismului, la începutul anilor `90, memoriile despre detenÈ›ia politică, deportări È™i alte forme de represiune au inundat spaÈ›iul public dând o nouă dimensiune cunoaÈ™terii comunismului românesc È™i îndeosebi fenomenului represiunii. Analiza acestora memorii a fost iniÈ›iată de Ruxandra Cesereanu, care, în al său volum, Călătorie spre centrul infernului[7], revizuit, completat È™i republicat sub titlul Gulagul în conÈ™tiinÈ›a românească. Memorialistica È™i literatura închisorilor È™i lagărelor comuniste[8] a pus bazele cercetării memorialisticii româneÈ™ti, încadrată de autoare la categoria literatură, deoarece, „amintirile despre detenÈ›ie, chiar dacă au pretenÈ›ia că reflectă obiectiv realitatea, prin faptul că sunt scrise ulterior detenÈ›iei intră în sectorul literaturii”[9]. Este vorba de o „literatură de frontieră”[10], „paraliteratură”, „literatură secundă”[11] cum a fost ea caracterizată. Ruxandra Cesereanu a indicat È™i direcÈ›iile de analiză a memorialisticii Gulagului românesc: tipologii de deÈ›inuÈ›i È™i de torÈ›ionari, limbajul Securității, fenomenologia torturii, „arta” spectacolului, filosofia rezistenÈ›ei în detenÈ›ie dar È™i în afara ei. În lucrarea amintită, Ruxandra Cesereanu se apleacă È™i asupra literaturii propriu-zise, analizând romanele lui Paul Goma inspirate de realitatea Gulagului, precum È™i pe cele publicate în perioada „obsedantului deceniu” care „alternează, de fapt, între disidență față de regimul comunist È™i o indeniabilă impostură”[12].

Analiza memorialisticii de detenÈ›ie, iniÈ›iată de Ruxandra Cesereanu, a fost continuată È™i coroborată de Iulia Pop cu mărturiile orale în încercarea de a contura o „Geografie a detenÈ›iei româneÈ™ti”, din perspectiva subiectivă a martorului[13]. Autoarea propune È™i o tipologie a memoriilor publicate precum confesiunea, autobiografia, jurnalul, scrisoarea. Un capitol separat analizează „memorialistica feminină de detenÈ›ie”[14] în care memoriile sunt caracterizate fie ca „amintiri elevate” precum cele publicate de Lena Constante, Adriana Georgescu, Ana Maria Marin È™i Dina BalÈ™. „O altă categorie a mărturisirilor feminine este cea a mărturiilor vii”, care include interviurile orale realizate de cercetători cu Elisabeta Rizea, LucreÈ›ia Jurj, Oana Orlea È™i Maria Cenușă etc.[15].

Maria Hulber în lucrarea intitulată Memorialistica detenÈ›iilor postbelice româneÈ™ti coroborează memoriile publicate cu documentele din dosarele CNSAS pentru a pune în evidență mistificarea din documentele de arhivă, dar È™i a scoate în relief dorinÈ›a de autenticitate a mărturisitorilor[16]. Volumul propune È™i o tipologie a personajelor care reies din memorialistică precum supravieÈ›uitorii, resemnaÈ›ii, turnătorii etc., dar È™i o analiză a strategiilor narative din discursul memorialistic al scriitorilor. Lucrarea schiÈ›ează È™i o „geografie” a închisorilor È™i pune în evidență aspectele vieÈ›ii carcerale aÈ™a cum reies din memoriile de închisoare.

Memoria represiunii este analizată recent de Monica Ciobanu în cartea sa, Repression, Resistance and Collaboration in Stalinist Romania 1944-1964: Post-communist Remembering, care se concentrează asupra câtorva aspecte precum represiunea, rezistenÈ›a armată anticomunistă, „proiectul” PiteÈ™ti, Corneliu Coposu È™i renaÈ™terea PNÈš-c.d. Un capitol este dedicat „experienÈ›ei femeilor È™i reprezentările lor asupra represiunii È™i rezistenÈ›ei”,[17] punând în evidență influenÈ›a rolurilor de gen asupra memoriei represiunii din perspectivă feminină, precum È™i integrarea discursului lor în tabloul general al represiunii, cercetătoarea americană afirmând că, „reprezentările publice au deposedat deÈ›inutele politic de acÈ›iunea politică”[18].

Femeile ca o categorie de sine stătătoare nu au făcut decât rareori subiectul cercetărilor privitoare la epoca comunistă[19]. Egalitatea de gen, modelele feminine, regimul matrimonial, identitatea politică È™i viaÈ›a cotidiană a femeilor din perspectiva unor martore sunt discutate în volumul colectiv, Statutul femeii în România comunistă[20]. ViaÈ›a cotidiană a unor femei obiÈ™nuite care au trăit în România comunistă este analizată de Jill Massino în cartea sa Ambiguous Transitions. Gender, the State, and Everyday Life in Socialist and Postsocialist Romania[21], care È™i-a propus È™i a È™i reuÈ™it să elaboreze un „portret complex al vieÈ›ii femeilor în socialism”[22]. Despre viaÈ›a cotidiană a femeilor în perioada comunistă din perspectivă socială È™i personală am scris în lucrarea Eroine neÈ™tiute, în care precizam că: „Femeile, modelatoarele vieÈ›ii cotidiene în comunism, au reprezentat atât motorul schimbării cât È™i punctul fix al păstrării tradiÈ›iilor”[23].

O primă încercare de analiză a memoriilor feminine de detenÈ›ie i se datorează de asemenea lui Jill Massino, care, aplecându-se asupra mărturiilor Lenei Constante, ale lui Annie Samuellli, Nicole Valéry Grossu È™i Elisabetei Rizea, trage concluzia că supravieÈ›uirea acestora se datorează credinÈ›ei, sensului de comunitate în suferință È™i luptei pentru păstrarea identității. Cercetătoarea americană subliniază însă că „mărturisirea nu rimează cu catharsis-ul” iar rolul acestor memorii ar fi acela de a lupta împotriva tăcerii[24]. Opinie contrazisă însă de Liana Cozea în capitolul dedicat mărturiilor Oanei Orlea È™i Lenei Constante, intitulat, „O terapie prin cuvinte”, din cartea sa Confesiuni ale eului feminin. În opinia Lianei Cozea, „Rememorarea are, neîndoielnic, o tentă catartică”[25].

Pe baza memorialisticii, GraÈ›ian CormoÈ™ a schiÈ›at un tablou al prezenÈ›ei feminine în Gulagul românesc, expus în cartea sa apărută în 2007, Femei în infernul concentraÈ›ionar din România[26]. Autorul stabileÈ™te două categorii de femei care au căzut victime represiunii comuniste: cele care au luptat împotriva sistemului precum cele din rezistenÈ›a anticomunistă, legionarele È™i cele din exil È™i femeile a căror existență era problematică pentru regim precum soÈ›iile, mamele È™i fiicele foÈ™tilor demnitari, călugăriÈ›ele catolice sau reprezentantele cultelor protestante. Folosind memoriile È™i interviurile publicate până la aceea dată, acesta a elaborat un „eseu comportamental” prin care È™i-a propus È™i a È™i reuÈ™it să surprindă „gradat, pe capitole, întregul proces al represiunii È™i detenÈ›iei politice a femeilor în perioada comunistă”[27].

Memorialistica feminină a fost analizată È™i de Mihaela Ursa, care în articolul său publicat în volumul 15 al Caietelor Echinox, apărut în 2008, pune față în față memoriile scrise de fostele deÈ›inute politic È™i mărturiile orale culese de către cercetători pentru a arăta că, „oricât de tăcut È™i invizibil cel care înregistrează poate încerca să fie, există un sens mai înalt al dorinÈ›ei de a împărtăși istoria comunității în înregistrările de istorie orală decât în amintirile scrise”[28]. Cercetătoarea clujeană constata È™i diferenÈ›e de gen între bărbaÈ›ii È™i femeile care au depus mărturie: „… cele mai multe mărturii feminine au o motivaÈ›ie diferită de cele ale bărbaÈ›ilor: suferinÈ›a din închisoare, …, este explicată de cele mai multe victime ca o trăire creÈ™tină È™i nu ca opoziÈ›ie politică sau rezistență ideologică”[29].

Andrada Fătu-Tutoveanu analizează la rândul său relaÈ›ia dintre evenimentele istorice È™i subiectivitatea feminină aÈ™a cum reiese din jurnalele scrise de patru femei: Annie Bentoiu, Alice Voinescu, Nina Cassian È™i ConstanÈ›a Buzea[30]. Fără a se concentra asupra memorialisticii de detenÈ›ie, autoarea clujeană punctează importanÈ›a jurnalelor scrise de femei în construirea propriilor reprezentări despre sine È™i lume, precum È™i rolul lor catartic È™i în interpretarea trecutului.

Nici volumul recent al Simonei Mitroiu[31] nu se concentrează asupra memorialisticii de detenÈ›ie, ci asupra scrierilor autobiografice È™i a memoriei feminine privitoare la perioada comunistă. Constituind o parte importantă a memorialisticii, mărturiile despre represiune sunt totuÈ™i puse în discuÈ›ie, autoarea prezentând anumite aspecte în aceeaÈ™i manieră în care apar în lucrarea mea, Ni victime, ni héroïne: les anciennes détenues politiques et les mémoires du communisme en Roumanie [32], precum È™i în teza mea de doctorat[33] È™i în publicaÈ›iile ulterioare[34].

În cărÈ›ile mele, Ni victime, ni heroine È™i Martore fără voie, pun în evidență importanÈ›a cadrelor sociale ale memoriei È™i a contextului postcomunist în rememorarea experienÈ›ei comuniste a fostelor deÈ›inute politic. Lucrările subliniază totodată rolul memoriei istorice în modelarea identității sociale a foÈ™tilor deÈ›inuÈ›i politici, precum È™i a ortodoxiei în instituirea unei etici a iertării atât în societate cât È™i printre foÈ™tii persecutaÈ›i politic. „ÎncruciÈ™area poveÈ™tilor de viață ale fostelor deÈ›inute participante la cercetare scoate în evidență existenÈ›a unor teme recurente specifice discursului femeilor aparÈ›inând clasei de mijloc interbelice. Cele legate de familie, ale cărei valori sunt admirate È™i promovate, precum educaÈ›ia continuă, adaptarea la mediu, iubirea de patrie, de dreptate È™i adevăr, emanciparea de gen È™i cultivarea talentelor personale, dar È™i armonia dintre membrii săi È™i sprijinul reciproc. Solidaritatea de clasă este È™i ea prezentată mai ales ca mijloc de rezistență în faÈ›a opresiunii din închisori È™i lagăre de muncă. … Dacă foÈ™tii deÈ›inuÈ›i vorbesc în nume propriu È™i se promovează pe sine, fostele deÈ›inute intervievate de mine îÈ™i asumă o misiune milenară, aceea de a transmite valorile mediului de apartenență, ale comunității È™i familiei, precum È™i valorile universale ale drepturilor omului de inspiraÈ›ie creÈ™tină”[35].

Autorii menÈ›ionaÈ›i deja propun o abordare generală a memoriei persecuÈ›iilor politice din perspectivă feminină, în timp ce Cosmin Budeancă sau Ioana Zoia Sandu se concentrează asupra unor categorii specifice de femei. Cosmin Budeancă a dedicat un articol LucreÈ›iei Jurj, în care sublinia că: „deÈ™i rezistenÈ›a armată anticomunistă din munÈ›i a fost reprezentată în special de bărbaÈ›i, femeile, atâtea câte au fost, au avut o contribuÈ›ie de care trebuie să se È›ină seamă în reconstituirea istorică a perioadei…”[36]. Ioana Zoia Sandu s-a aplecat la rândul său asupra experienÈ›ei femeilor care au născut în închisoare punând în evidență trauma pe care au trăit-o nu doar ele, ci È™i copiii lor[37].

RelaÈ›ia dintre gen È™i rezistenÈ›a anticomunistă a fost analizată È™i de Cristina Petrescu în articolul ei, „A genderless protest. Women confronting Romanian communism”. Cercetătoarea afirmă că femeile care au participat în rezistenÈ›a din munÈ›i au avut un rol de subordonare față de bărbaÈ›i. În ceea ce priveÈ™te cele trei cazuri de intelectuale analizate în articol, care s-au opus de o manieră sau alta comunismului, Doina Cornea, Herta Müller È™i Ana Blandiana, rezistenÈ›a lor a fost posibilă datorită poziÈ›iei lor sociale È™i nu a avut o conotaÈ›ie de gen[38].

Despre relaÈ›ia dintre femei È™i Securitate văzută din perspectivă postco­munistă a scris Lavinia Stan în al său articol, „Women as anti-communist dissidents and secret police collaborators” în care analizează cazul Mona Muscă. Cercetătoarea pune în evidență „execuÈ›ia politică” suferită de aceasta È™i vehemenÈ›a cu care a fost atacată în contrast cu atitudinea tolerantă față de colaboratorii bărbaÈ›i ai Securității, intelectuali precum Alexandru Paleologu, Sorin Antohi etc., care au fost lăudaÈ›i pentru asumarea publică a acestei colaborări[39].

Colaborarea foÈ™tilor deÈ›inuÈ›i politici cu Securitatea nu s-a bucurat totuÈ™i de analize pertinente. Gabriel Andreescu în lucrarea sa, Cărturari, opozanÈ›i È™i docu­mente. Manipularea Arhivei Securității[40], pornind de la dosarele lui Adrian Marino, Constantin Noica, Nicolae Balotă, Alexandru Paleologu, Mihnea Berindei, Mihai Botez È™i Nicolae Breban, a făcut câteva observaÈ›ii utile arătând că mizele politice, ideologice È™i culturale au dus la utilizarea necritică a documentelor elaborate de Securitate pentru a distruge reputaÈ›ii È™i incrimina persoane[41].

Despre Securitate s-a scris destul È™i uneori pertinent. Mai multe articole, publicate în Caietele CNSAS[42], È™i câteva monografii au încercat să descâlcească atât stufoasa organizare a aparatului de represiune cât È™i funcÈ›ionarea sa cotidiană. Marius Oprea a fost cel care a deschis calea cercetării È™i analizei activității Securității cu a sa lucrare, Banalitatea răului[43]. Cercetările sale au fost continuate de cercetătorii afiliaÈ›i CNSAS care au publicat atât documente din arhivă cât È™i analize punctuale ale activităților È™i structurii de cadre a serviciului secret comunist. Lucrarea, Securitatea. Structuri-cadre. Obiective È™i metode, apărută în două volume în 2006, oferă o primă imagine de ansamblu asupra instituÈ›iei represive[44]. Aceasta este continuată È™i dezvoltată de o altă mono­grafie apărută în 2016, Securitatea, 1948-1989, volum datorat lui Florian Banu È™i Liviu Țăranu, care descrie pe baza surselor structura organizatorică a instituÈ›iei represive, „atribuÈ›iile unităților, È™efii care le-au condus, principalele raÈ›iuni care au stat la baza reorganizărilor”[45]. Alte lucrări se apleacă asupra unor aspecte concrete ale funcÈ›ionării È™i activităților Securității, precum raporturile dintre cadrele sale È™i puterea politică[46], asupra trupelor de Securitate[47] sau ale represiunii îndreptate împotriva celor din rezistenÈ›a armată anticomunistă[48].

Unele analize păcătuiesc însă printr-un program asumat de manipulare[49]. În România È™i în literatura de specialitate publicată, Securitatea a fost privită de cele mai multe ori fie ca o instituÈ›ie patriotică[50], fie ca una represivă, cele două tabere disputându-È™i monopolul asupra adevărului. Condamnarea Securității a È›inut de o tactică a elitelor postcomuniste de a oferi un È›ap ispășitor pentru relele comunismului. Daniel Barbu afirma că Nicolae CeauÈ™escu a lansat ideea privitoare la omniprezenÈ›a È™i omnipotenÈ›a Securității, în 1968, indicând serviciul secret ca singurul responsabil de represiune È™i acuzându-l că a lucrat împotriva intereselor partidului comunist[51]. Cristina Petrescu scria chiar că discursul anti-totalitar postcomunist derivă din poziÈ›ia lui CeauÈ™escu care a pus pe umerii Securității toate crimele săvârÈ™ite de regimul comunist la începuturile sale[52].

Aplecându-se asupra reprezentărilor publice È™i individuale despre Securitate atât în perioada comunistă cât È™i în cea postcomunistă[53], analizând atât amintirile victimelor acestei instituÈ›ii, cât È™i a celor care au „servit-o”, cercetătoarea afirmă că memoria privitoare la poliÈ›ia secretă comunistă se caracterizează printr-o anume ambiguitate, ce pune în evidență faptul că mulÈ›i dintre cei care s-au prezentat pe sine anticomuniÈ™ti după căderea comunismului au colaborat cu Securitatea. Totodată, Cristina Petrescu atrage atenÈ›ia că o delimitare clară între victime È™i torÈ›ionari este greu de definit atâta timp cât rememorarea comunismului se face de pe poziÈ›ii de moralitate[54].

De pe poziÈ›ii de moralitate, mai mult sau mai puÈ›in asumate, È™i-au publicat dosarele aflate în arhiva CNSAS scriitori È™i publiciÈ™ti precum, Gabriel Liiceanu, în Dragul meu turnător[55], Dorin Tudoran, în Eu, fiul lor[56], Bujor Nedelcovici, în Un tigru de hârtie. Eu, Nica È™i Securitatea[57], sau Niculai Constantin Munteanu în volumul, Ultimii È™apte ani de acasă[58]. Abordărilor subiective asumate de autori în aceste volume li se opune impresionantul volum de documente din arhiva Securității referitoare la Anton GolopenÈ›ia editat de fiica sa, Sanda GolopenÈ›ia. Aceasta a publicat atât declaraÈ›iile acestuia din timpul anchetei prin care Anton GolopenÈ›ia îÈ™i asuma identitatea de „duÈ™man al poporului”, cerând totodată iertare È™i îndrumare pentru a se integra noii societăți, cât È™i o anexă cu diverse scrisori, documente din timpul procesului Pătrășcanu È™i din arhiva familiei etc.[59]

Dosarele acestea, „fabricate” de Securitate È™i aflate acum în custodia CNSAS, au fost studiate intens în căutarea adevărului, analizate din perspectiva adevăr/minciună, realitate/ficÈ›iune fiind folosite îndeosebi ca surse de către istorici È™i jurnaliÈ™ti fără a fi puse sub semnul întrebării în cele mai multe cazuri. Câteva excepÈ›ii întăresc această afirmaÈ›ie. În primul rând, lucrarea Cristinei Vătulescu, Police Aesthetics: Literature, Film and the Secret Police in Soviet Times[60], care analizează dosarele produse de Securitate nu ca documente istorice, ci ca mijloace de estetizare a secretului[61], ca naraÈ›iuni ce aveau drept scop, în funcÈ›ie de context, să producă o biografie coerentă a persoanei urmărite sau, în perioada post-stalinistă, să construiască „creativ” poveÈ™ti[62]. Lucrarea discută È™i alte aspecte privitoare la colaborarea artiÈ™tilor cu serviciile secrete comuniste dar È™i relaÈ›ia dintre cercetător È™i arhivele produse de Securitate.

Despre relaÈ›ia dintre cercetător cu propriul său dosar dar È™i cu alte dosare cercetate a scris È™i Smaranda Vultur în articolul său, „Daily Life and Surveillance in the 1970s and 1980s”[63]. Cercetătoarea bănățeană observa că limbajul folosit de agenÈ›ii Securității a fost un instrument de creare È™i totodată de distorsionare a realității.

Rolul jucat de aceste dosare în descoperirea trecutului ascuns sau interzis urmaÈ™ilor celor persecutaÈ›i este discutat de Ioana Luca în articolul său, „Secret Police Files, Tangled Life Narratives: 1.5 Generation of Communist Surveillance”, care analizează influenÈ›a acestor dosare în realizarea unei „arheologii a sinelui”, în scrierea propriei poveÈ™ti de viață È™i în asumarea trecutului familial[64].

Katherine Verdery, pe de altă parte, priveÈ™te dosarele Securității ca surse etnografice pe care le analizează în cartea sa, Secrets and Truths. Ethnography in the Archive of Romania`s Secret Police[65]. Cercetătoarea americană „încearcă să vadă în ofiÈ›erii poliÈ›iei politice un fel de etnografi, care folosesc anumite tehnici pentru a înÈ›elege `disimulările` celor pe care îi investighează, È™i care au anumite preconcepÈ›ii, precum È™i tipul de cunoaÈ™tere pe care ei încearcă să o creeze”[66].

Din perspectiva mea, ofiÈ›erii nu sunt atât „etnografi”, cât mai ales „inventatori” de „identități multiple”, un fel de „scribi malefici”, care compun È™i descompun vieÈ›i în funcÈ›ie de interesul de moment al conducerii partidului comunist È™i al Securității. Prin urmare, arhiva produsă de ei joacă un rol nu atât în producerea cunoaÈ™terii cât mai ales în crearea (distorsionată) socială a realității (comuniste È™i postcomuniste).

2. Surse, metode și concepte

În această lucrare, documentele emise de Securitate vor fi analizate nu ca surse ale adevărului, ci ca instrumente de crearea a realității comuniste È™i postcomuniste. Acestora li se vor adăuga interviurile luate de mine în perioada 2003/2004 È™i 2005/2006 în cadrul cercetării doctorale menÈ›ionate mai sus È™i care se prezintă sub forma „povestea vieÈ›ii”, precum È™i informaÈ›ii din fiÈ™ele matricole penale publicate pe site-ul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului È™i Memoria Exilului Românesc (IICCMER) sau din articolele È™i memoriile publicate de fostele deÈ›inute politic în perioada postcomunistă.

„PoveÈ™tile de viață” (récits de vie) au fost culese È™i interpretate după metodologia magistral definită È™i exemplificată de Daniel Bertaux[67]. Sociologul francez considera „poveÈ™tile de viață” ca fiind produsul unui tip specific de interviu, interviul narativ, în cadrul căruia persoana intervievată îÈ™i povesteÈ™te experienÈ›a trăită[68] într-o relaÈ›ie de dialog, de interacÈ›iune între informator È™i cercetător. Această metodă pleacă de la premisa că există nu unul, ci doi autori ai povestirii: naratorul È™i cercetătorul, „care îl ascultă, îl acompaniază în poveste, îl încurajează È™i susÈ›ine”[69]. Astfel, povestea vieÈ›ii nu este doar o sursă de informaÈ›ii, ci reprezintă o reconstituire a experienÈ›ei trăite prin intermediul discursului, fiind un act de comunicare, un tip de interacÈ›iune socială care participă la construirea unui „obiect” de cercetare[70].

„Povestea vieÈ›ii” reprezintă astfel o rememorare a experienÈ›elor trăite din perspectiva prezentului, organizarea acestora într-un discurs retrospectiv, diacronic, È™i, în cele mai multe cazuri, coerent. Acest discurs are menirea de a da sens vieÈ›ii povestite, fiind influenÈ›at atât de orizontul de aÈ™teptare al cercetătorului, cât È™i de obiectivele celui care mărturiseÈ™te. ViaÈ›a povestită de narator nu devine astfel echivalentul vieÈ›ii trăite, ci este o reconstrucÈ›ie în funcÈ›ie de context, influenÈ›ată fiind de procesul de (re)construcÈ›ie identitară personală È™i/sau de grup[71].

Discursul memorial al celor È™apte femei, foste deÈ›inute politic, va fi interpretat din perspectiva memoriei ca reconstrucÈ›ie a trecutului prin prisma intereselor prezentului, amintirile fiind convocate pentru a oferi elementele necesare construcÈ›iei identității individuale È™i sociale. Discursul acesta capătă sens, dincolo de conÈ›inut, prin analiza contextului de elaborare È™i reproducere, precum È™i prin identificarea acelor elemente care îl influenÈ›ează.

Documentele de arhivă elaborate de autoritățile comuniste sunt valorificate ca „surse” ale cercetării în aceeaÈ™i măsură cu „sursele orale”. Consider aceste documente ca purtătoare ale unei memorii instituÈ›ionalizate ele având aceeaÈ™i caracteristică de „indiciu” aparÈ›inând trecutului, reactivat în prezent, acelaÈ™i caracter construit cu o anume finalitate ca È™i mărturiile orale culese de mine. Evident că există diferenÈ›e semnificative între mărturiile orale È™i cele lăsate de autorități, acestea din urmă având o finalitate funcÈ›ională, birocratică[72] È™i, în cazul documentelor Securității, represivă, de control È™i supunere a indivizilor. De altfel, multe dintre documentele aflate în dosarele „create” de Securitate sunt rezultatul transcrierii unor mărturii orale, interviuri, discuÈ›ii, interceptări ale unor convorbiri telefonice etc. Ele reprezintă punctul de vedere al instituÈ›iei, perspectiva contemporană creării lor, devenind documente demne de luat în seamă doar atunci când le investim cu rolul de sursă istorică[73]. Privindu-le din această perspectivă, documentele de arhivă sunt ca oricare alte documente niÈ™te „surse inventate”, investite cu coerență de către cercetători în scopul cunoaÈ™terii[74].

AÈ™a cum sublinia Katherine Verdery, dosarele produse de Securitate sunt polifonice (cuprind punctul de vedere È™i informaÈ›ii date de mai multe persoane), deseori pline de informaÈ›ii fictive È™i de persoane inventate[75]. Dosarele sunt, de cele mai multe ori, creaÈ›ia mai multor „autori”, sunt caracterizate de „limbajul de lemn” al epocii È™i au un caracter militarizat, ilustrat prin argoul folosit de cadrele instituÈ›iei represive: „obiectivul”, „operaÈ›ii”, „agentura”, „rezidenÈ›a” etc[76]. Un rol important al acestor arhive, remarca Katherine Verdery, este acela de a crea categoria de „duÈ™man”[77], organele de represiune româneÈ™ti jucând în acest context rolul de creatori ai unor noi categorii de oameni, în sensul dat acestei idei de Ian Hacking, care a demonstrat că „inventarea unor noi categorii de oameni” (making up people), a fost rezultatul cunoaÈ™terii dobândite prin intermediul È™tiinÈ›elor sociale, medicale, dar nu numai[78]. Hacking sublinia că È™tiinÈ›a creează astfel categorii sociale care nu existau înainte È™i că persoanele odată incluse într-o anumită categorie evoluează È™i îÈ™i schimbă caracteristicile[79].

Aceasta este È™i perspectiva abordată de mine în analiza sistemului comunist care, cu ajutorul organelor de represiune, creează noi categorii sociale precum cea de „duÈ™man al poporului” cu diferitele sale subcategorii (spion/criminal/bandit etc.) prin intermediul probelor adunate în dosarele penale, de urmărire informativă, de reÈ›ea[80]. Dacă privim aceste dosare din această perspectivă, de instrumente prin care se inventează noi categorii de oameni È™i se creează identități fictive, atunci sursele acestea trebuie chestionate cu mare atenÈ›ie, aplecându-ne în mod deosebit asupra contextul de producere È™i reproducere al acestora[81].

AÈ™a cum sublinia Henry Rousso, niciun document nu vorbeÈ™te de la sine, el trebuie interpretat cu rigoare È™tiinÈ›ifică, dar mai ales cu scopul de a fi util cunoaÈ™terii[82]. „FetiÈ™ismul” documentului È™i dorinÈ›a de transparență nu sunt utile în procesul de cunoaÈ™tere È™tiinÈ›ifică. Cercetătorul trebuie să se chestioneze pe sine, „subiectul” supus cercetării, dar È™i contextul de producere al surselor È™i al elaborării discursului istoriografic[83].

2.1. Șapte povești de viață

Datoria cercetătorului este aceea de a-È™i contextualiza propria-i cercetare, pe lângă analiza producerii È™i reproducerii surselor analizate. Studiul de față, aÈ™a cum am precizat deja, porneÈ™te de la cercetarea mea doctorală, care a avut-o în centrul său pe Micaela Alexandra GhiÈ›escu È™i în jurul căreia a fost construit obiectul cercetării, È™i anume „comunitatea de memorie” a fostelor È™i foÈ™tilor deÈ›inuÈ›i politici din clasa de mijloc interbelică. Adăugând acum informaÈ›iile provenind din dosarele de Securitate, analizate prin grila deja menÈ›ionată, poveÈ™tile lor de viață capătă un alt sens iar cercetarea capătă o nouă dimensiune aÈ™a cum rezultă din paginile care urmează.

Pe Micaela GhiÈ›escu am cunoscut-o la sediul revistei Memoria în anul 2000. Ulterior, am È™i locuit câteva zile în casa sa de pe strada Cobălcescu, nr. 50, din apropierea Gării de Nord. Am continuat să ne frecventăm È™i în anii următori. Văzându-ne azi, văzându-ne mâine, mi-a încolÈ›it în minte ideea de a face o cercetare despre memoria persecuÈ›iilor politice din perspectivă feminină pornind de la povestea sa de viață.

Primul interviu l-am făcut în iunie 2003 acasă la Micaela GhiÈ›escu, în biroul său, È™i a durat în jur de 2 ore. Interviul, care poate fi citit în anexa acestei lucrări, a fost unul logic È™i coerent. Povestea vieÈ›ii a fost spusă cronologic fără ca Micaela GhiÈ›escu să insiste prea mult asupra represiunii. Acest fapt l-am pus atunci È™i chiar în teza mea de doctorat pe seama traumei care încă lucra. Acum, citindu-i dosarele aflate în custodia CNSAS cred mai degrabă că mă testa. AÈ™a cum eu am realizat cu ea un interviu exploratoriu, de testare, la fel È™i Micaela GhiÈ›escu îmi testa capacitatea de a-mi asuma această cercetare. După ce, în decembrie 2003, am È›inut, în cadrul unei conferinÈ›e o prezentare despre Elisabeta Rizea, la care Micaela GhiÈ›escu a È›inut să participe È™i în urma căreia m-a invitat să public în revista Memoria, interviul din februarie 2004 È™i-a schimbat tonul. A fost mult mai dinamic, cu mai multă implicare din partea Micaelei GhiÈ›escu, dornică de a împărtăși cu mine experienÈ›ele trăite È™i de a-mi oferi unele detalii, mai ales în ceea ce priveÈ™te viaÈ›a de după închisoare.

Autenticitatea celor povestite de ea a fost dovedită de poveÈ™tile de viață ale celorlalte colege de închisoare pe care le-am intervievat în perioada 2003-2006 È™i ulterior de cartea sa de memorii, Între uitare È™i memorie[84]. Recent, am descoperit o scrisoare trimisă de Micaela GhiÈ›escu unei prietene la sfârÈ™itul lui decembrie 1989 È™i publicată de Katherine Verdery într-un articol[85]. Scrisoarea demonstrează astfel autenticitatea discursului memorial al Micaelei GhiÈ›escu, ceea ce povesteÈ™te în scrisoare reprezentând primele amintiri aÈ™ternute pe hârtie despre RevoluÈ›ia din decembrie 1989, amănunte povestite cvasi-identic în interviul înregistrat de mine în februarie 2004, dar È™i în cartea sa de memorii, Între uitare È™i memorie. ImportanÈ›a acestei scrisori este dublă: pe de o parte, pune în evidență procesul de structurare al unei memorii individuale despre căderea comunismului început chiar în 1990, iar pe de altă parte demonstrează faptul că aceste amintiri sunt demne de luat în considerare ca surse istorice. Scrisoarea nu purta semnătura Micaelei GhiÈ›escu È™i nu avea drept scop valorificarea ei publică în scop identitar sau de altă natură.

Pe Micaela GhiÈ›escu am rugat-o să mă pună în contact cu prietene sau colege de-ale sale de închisoare. Am obÈ›inut astfel numărul de telefon al Silviei Vasiliu, căsătorită IaÈ™inschi, pe cel al Zinei Popa (Tanasiciuc) È™i pe al Aurorei Ille (Dumitrescu). Am făcut cu fiecare dintre ele câte un interviu, acasă la ele[86], în 2003-2004. Interviurile acestea au fost folosite în teza de master susÈ›inută la Ecole Doctorale Francophone en Sciences Sociales la fel ca È™i interviul luat Ioanei Berindei, în casa sa de pe strada Toamnei.

Interviurile făcute cu Silvia IaÈ™inschi È™i Zina Tanasiciuc au durat aproximativ 2 ore, au urmat un fir narativ cronologic, dar cu interpretări diferite pe care le analizez în acest volum. Cele două interviuri cu Aurora (Lola) Dumitrescu au fost făcute la un interval de câteva luni, primul în septembrie 2003 iar cel de-al doilea în februarie 2004. Ambele au durat în jur de 40 de minute È™i s-au axat pe temele dragi Aurorei Dumitrescu precum anticomunismul familiei, lupta sa pentru dreptate È™i nevoia de adaptare de după eliberarea din închisoare.

Interviul cu Ioana Berindei a fost realizat în casa familiei, în octombrie 2003, È™i a durat în jur de 2 ore. Povestea vieÈ›ii spusă de Ioana Berindei, redată în acest volum, e o sinteză a amplului interviu realizat împreună cu Lavinia Betea È™i publicat în 2006 sub titlul, Am făcut Jilava în pantofi de vară. Convorbiri cu Ioana Berindei.

În toamna lui 2005, am realizat alte două interviuri: unul cu ConstanÈ›a MoÈ›ei È™i un altul cu Ileana Samoilă. Interviul cu ConstanÈ›a MoÈ›ei a fost foarte scurt, 35 de minute de înregistrare, realizat în casa sa din str. Popa Nan, nr. 38, casă naÈ›ionalizată È™i recuperată la momentul interviului. Am revenit ulterior în casa familiei MoÈ›ei pentru a realiza un interviu cu soÈ›ul, Mircea MoÈ›ei.

Interviul cu Ileana Samoilă a durat în jur de 4 ore È™i a fost realizat în două reprize la un interval de o săptămână. Prima data s-a simÈ›it obosită È™i ne-am oprit, a doua oară interviul a luat sfârÈ™it în momentul în care a sosit ginerele său. De altfel povestea vieÈ›ii spusă de Ileana Samoilă se concentrează asupra unor teme importante pentru ea, precum dragostea de familie È™i sacrificiul făcut pentru aceasta, nu urmează un fir logic È™i nici o ordine cronologică.

Trebuie precizat că toate aceste doamne se cunoÈ™teau între ele, chiar dacă nu se frecventaseră decât ocazional la AFDPR sau în alte circumstanÈ›e postcomuniste. M-au întrebat de fiecare dată cu cine mai urma să vorbesc È™i în interviuri fac referire una la cealaltă. Nu întâmplător È™i discursul lor a fost unul asemănător, modelat de experienÈ›ele È™i mediul de apartenență similare, precum È™i de limitele impuse pe de o parte de calitatea mea de cercetătoare iar pe de alta, de faptul că se cunoÈ™teau È™i îÈ™i È™tiau parcursul È™i povestea de viață.

2.2. Câteva zeci de dosare: penale, de urmărire informativă, de colaborare

Alta a fost situaÈ›ia cu dosarele elaborate de Securitate È™i aflate în arhiva CNSAS. Limitele din aceste dosare se datorează modului de arhivare, substratului ideologic care le-a dat naÈ™tere, „fabricarea” lor cu un scop bine definit, dar È™i transferului lor ulterior din arhiva Securității către armată, apoi din martie 1990 către SRI È™i din 2000 încoace în custodia CNSAS.

În urma solicitării adresate acestei din urmă instituÈ›ii, am primit următoarele dosare privitoare la Micaela Alexandra GhiÈ›escu: un Dosar Individual pe numele GhiÈ›escu Mihaela (sic!) deschis la 10 martie 1958, care are 286 de file printre care, un dosar de verificare, angajamentul semnat de Micaela GhiÈ›escu privitor la stabilirea domiciliului după eliberare, un referat privitor la tatăl Constantin GhiÈ›escu din Arhiva SiguranÈ›ei, numeroase rapoarte ale ofiÈ›erilor care se ocupau de „caz”, diverse cereri de verificare la cartotecă a unor persoane din anturajul Micaelei GhiÈ›escu, note informative ale diverselor „surse”, poze ale Micaelei GhiÈ›escu, un tabel cu numele agenÈ›ilor care s-au ocupat de „obiectivul” Micaela GhiÈ›escu, copii ale scrisorilor interceptate, planuri de acÈ›iuni, planuri de măsuri, extrase ale unor declaraÈ›ii din anchete ale unor persoane cu care Micaela GhiÈ›escu intrase în contact, planuri de măsuri privind recrutarea unor persoane din anturajul Micaelei GhiÈ›escu, declaraÈ›ii luate unor persoane, precum È™i hotărârea de închidere a dosarului personal din data de 24 noiembrie 1963.

Un alt Dosar de Urmărire Informativă (D.U.I.) cu numărul 13875 deschis în aprilie 1981. Acesta are 202 file È™i cuprinde un plan de măsuri, copiile scrisorilor trimise È™i/sau primite de Micaela GhiÈ›escu, numeroase verificări ale unor persoane din anturajul familiei GhiÈ›escu-Stoian în scopul recrutării, inclusiv a menajerei È™i soÈ›ului acesteia care locuiau în casa Micaelei GhiÈ›escu, poze, interceptări de convorbiri telefonice È™i o sinteză a DUI în care Micaelei GhiÈ›escu i se atribuia numele de cod „Georgescu”, dosar închis pe 25 iunie 1983.

Și un dosar de reÈ›ea pe numele „Georgescu” cuprinzând 142 de file, deschis la date de 28 iunie 1983. Cele 41 de documente din dosar reprezintă: raportul cu propunere de recrutare, note cu informaÈ›ii despre diverse persoane din anturajul său, note de filare, diverse rapoarte, angajamentul scris È™i semnat de Micaela GhiÈ›escu, un tabel cu relaÈ›iile, unul cu ofiÈ›erii de legătură, rapoarte de analiză È™i raport cu propunere de abandonare din 30 martie 1987. Un alt dosar de 69 de file cuprinde transcrieri ale convorbirilor telefonice È™i ale scrisorilor trimise È™i primite în perioada 1981-1986. Pe lângă acestea, din dosarul de reÈ›ea mai face parte „o mapă anexă cuprinzând materiale informative furnizate de Georgescu, deschisă la 28. 06. 1983” care conÈ›ine 13 documente È™i 37 de file. Mapa cuprinde notele informative furnizate de sursa „Georgescu”, respectiv: o notă despre călătoria în SUA din 8 mai 1983, un material „antiromânesc din SUA” (10.06.1983), persoane cunoscute în SUA (10.07.1983), notă despre Paul Balatre din din 18.08.1983, notă despre Emanuel Merdinger, datată 22.09.1983, notă informativă despre Nadia Brunstein (12.12.1983), notă despre Maria Dumitrescu din 12.12.1983, notă informativă despre Veronica Mihăilescu din 30 aprilie 1984, notă informativă despre Gheorghe Danielopolu din 8 mai 1984, notă informativă despre Paul Balatre (29.08.1984), notă raport din 17.11.1985, notă informativă despre deplasarea în FranÈ›a din 27 mai 1986 È™i o notă informativă despre o traducere din Jose Sarney din 20 august 1986. Cu excepÈ›ia primului dosar, celelalte sunt integrale sau cel puÈ›in aÈ™a susÈ›in funcÈ›ionarii CNSAS care au copiat, la cererea mea, documentele.

Dosarele pe care le-am primit pentru Zina Popa (Tanasiciuc) se prezintă astfel: un dosar de urmărire informativă, datând din 1962, microfilmat în 1979, de 12 pagini, ce conÈ›ine mai multe cereri de verificare la cartotecă, 2 referate despre Zina Popa, angajamentul semnat la ieÈ™irea din închisoare privind domiciliul, un raport al unui agent de Securitate din 1964, o informare privind clasarea dosarului de urmărire din 1968. Pe numele Popa Zina Viorica există È™i un dosar de reÈ›ea deschis în iunie 1954 ce cuprinde rapoarte È™i planuri de măsuri în vederea recrutării acesteia ca informatoare „necalificată” în perioada în care îÈ™i ispășea pedeapsa în penitenciarul Mislea. Dosarul are 44 file È™i conÈ›ine mai multe rapoarte privind modalitățile de recrutare, o notă biografică scrisă de Zina Popa pe când era studentă, mai multe referate È™i cereri de verificare la cartotecă, observaÈ›ii privitoare la activitatea ei de la Mislea, un raport cu concluzii privitoare la discuÈ›iile purtate cu aceasta în vederea recrutării, o cerere de consultare a dosarului. Dosarul a fost clasat pe 29 martie 1955 deoarece „s-a stabilit că nu corespunde È™i că nu v-a accepta să colaboreze cu org. Securității…”[87].

Atât pentru Micaela GhiÈ›escu cât È™i pentru Zina Popa am primit È™i dosarele penale cu procesele verbale de interogator ale „lotului francez”.

Dosarul penal al Silviei IaÈ™inschi È™i al lotului din care a făcut parte mi-a fost de asemenea transmis de CNSAS. Pentru Silvia Vasiliu IaÈ™inschi am mai primit È™i un dosar de urmărire informativă cu 55 de file. Dosarul cuprinde: angajamentul privind domiciliul Silviei Vasiliu la eliberarea din închisoare, mai multe hotărâri de trecere în evidenÈ›a MAI, o hotărâre de încetare a urmăririi informative datând din 1 martie 1975, o cerere de urmărire a telefonului din 1973, un raport asupra unei discuÈ›ii avută de ofiÈ›erii de Securitate cu Silvia IaÈ™inschi în 1973, o schiță a apartamentului său, o notă-raport din 1973, un raport din 1971, un altul din 1982 cu avizarea negativă a cererii sale de a pleca în Israel, un alt raport din 1976, un raport al unei „surse” din decembrie 1976, o caracterizare a directorului Mocanu, o notă-raport a Securității, o declaraÈ›ie a Silviei Vasiliu din mai 1977, o notă raport despre soÈ›ul său Antonio IaÈ™inschi, conÈ›inutul unei cărÈ›i poÈ™tale venite din Israel de la Nina Schwartz, precum È™i al altei cărÈ›i poÈ™tale de la Mioara Schwartz, o notă raport cu verificările de la liceul Dimitrie Cantemir despre Silvia IaÈ™inschi din 1977, un raport privind avizarea negativă a cererii de a merge în Israel din 1981, o notă de studiu din 1982, È™i două rapoarte din 1981 È™i 1982 privind scoaterea Silviei IaÈ™inschi din „dosarul de problemă”. Pe numele Silviei IaÈ™inschi există È™i un dosar de reÈ›ea, al „agentei Florina”, deschis în februarie 1958, care avea misiunea de a oferi informaÈ›ii despre Micaela GhiÈ›escu. Deoarece agenta „Florina” nu a fost sinceră în martie 1962 se făcea propunerea abandonării sale. De altfel, dosarul de reÈ›ea pe lângă angajamentul scris de mână, o chitanță de plată a sumei de 200 de lei către Silvia Vasiliu conÈ›ine diverse caracterizări È™i informări ale altor surse despre ea, interceptări de scrisori È™i descrierea conÈ›inutului pachetelor primite, precum È™i cereri de verificare la cartotecă a dosarului ei din diverse perioade. Cele 4-5 informări date despre Micaela GhiÈ›escu se află în dosarul de urmărire informativă al acesteia.

În ceea ce o priveÈ™te pe Aurora Ille (Dumitrescu), am primit atât dosarele penale cât È™i cele de urmărire informativă. Dosarele penale conÈ›in procesele verbale de interogator ale întregului grup din care a făcut parte, printre care câteva declaraÈ›ii quasi-identice date de Aurora Ille în timpul anchetei. Primul dosar de urmărire informativă a fost deschis pe numele Aurorei Sfetcu, Sfetcu fiind numele primului soÈ›, pe 30 aprilie 1957 È™i închis pe 18 decembrie 1962. Dosarul e constituit din două volume È™i are 96 de file. Acesta conÈ›ine: hotărârea de deschidere a dosarului de urmărire, trei cereri de informaÈ›ii despre Sfetcu Aurora din 1961, două cereri de verificare la cartotecă din 12 aprilie 1957, 2 cereri de documente compromițătoare despre Sfetcu Marius, soÈ›ul Aurorei, din ianuarie 1958 È™i răspunsul (negativ) la acestea, o declaraÈ›ie a Aurorei Sfetcu despre soÈ›ul său È™i familia acestuia din 11 martie 1960; o notă de lucru în care se propunea o serie de măsuri privind urmărirea Aurorei Basarab (noul nume după recăsătorie) È™i a soÈ›ului său; plan de măsuri din aprilie 1957 cu propunere de recrutare de informatori care să o urmărească; o notă informativă a sursei „Constantinescu” din 27 iunie 1962; o notă informativă din 19 aprilie 1962 a sursei „Constantin”; o notă informativă din 24 noiemvrie 1961 a sursei „Tabără Vasile” despre Aurora Basarab care făcea È™coala de asistente medicale la Oradea; o notă a aceleiaÈ™i surse despre Aurora Sfetcu (văduvă prin divorÈ›, sic!)

Securitatea 1948-1989. Monografie. Volumul 2
76.00 64.60 lei -15%
Stoc limitat!
Alte carti din aceeasi categorie:
Cine a fost Ecaterina cea Mare?
35.00 28.00 lei -20%
Stoc limitat!
Basarabia : Populatia. Istoria. Cultura
45.00 36.45 lei -19%
Stoc limitat!
Cer de plumb
25.00 22.50 lei -10%
Stoc limitat!
NEWSLETTER LIBRARIE.NET FACEBOOK LIBRARIE.NET INSTAGRAM LIBRARIE.NET PINTEREST LIBRARIE.NET YOUTUBE LIBRARIE.NET
© 2024 LIBRARIE.NET SRL
SAL SOL