Pret de lista: | 1734 |
Preț: | 1561 |
Reducere: | 173 lei (10%) |
Cod produs: | 46987 |
Autor(i): | Liviu Rebreanu |
Editura: | Editura Cartex |
Anul aparitiei: | 2014 |
Nr. pagini: | 155 pagini |
ISBN: | 9789731898292 |
Categorii: | Fictiune, Carti |
Ereditatea ca predestinare negativă
Romanul Ciuleandra se prezintă înşelător, la o privire şi o lectură fugare, ca povestea unei crime senzaţionale. Puiu Faranga îşi ucide nevasta, frumoasa Mădălina, devenită Madeleine prin emancipare. Tatăl, Policarp Faranga, om bogat şi influent, plănuieşte să-şi interneze fiul într-un ospiciu, să întreţină aparenţele unei nebunii ca explicaţie acoperitoare şi să-l salveze astfel de la un proces ruşinos şi o condamnare severă, care i-ar ruina poziţia socială.
Tatăl Policarp Faranga voia să acrediteze ideea unei clipe de nebunie, a unui moment trecător de întunecare a minţii, când fiul său, recuperabil şi reintegrabil social, a comis crima. De aceea, tatăl insistă complice ca fiul să simuleze nebunia, pentru a i se diminua responsabilitatea. întorsătura dramatică survine în capitolul XXII, când Puiu Faranga refuză subterfugiul nebuniei episodice şi al simulării ei, pentru a-şi asuma nebunia integrală sau structurală. El se confesează doctorului psihiatru Ursu, care îl supraveghează şi tratează:
„Din toate astea trebuie să reţii, doctore – reluă Puiu cu un nou avânt – că motivul crimei e o dispoziţie criminală foarte puternică, înţelegi? Eu, când m-au adus aici, în primele momente de tulburare, nu-mi dădeam seama cum am putut săvârşi o crimă atât de odioasă. Ei bine, azi, după trei săptămâni de meditaţii necontenite, sunt lămurit. Adevărul adevărat e că sunt nebun! M-am constatat eu însumi, doctore! Nu o clipă de nebunie, cum credea sau voia să facă să se creadă bietul tata, ci o nebunie definitivă şi iremediabilă! Din nenorocire asta e realitatea, doctore!“ (Opere 7, p. 107)
Din raţionalitatea neverosimilă a asumării nebuniei derivă principala carenţă a cărţii, dar se poate că tocmai în aceasta constau riscul şi paradoxul pe care şi-l asumă autorul. La fel procedase şi Leonid Andreev într-o nuvelă a sa, intitulată Gândirea, şi dezvoltată apoi într-o piesă de teatru. Rebreanu merge însă pe o altă cale decât Leonid Andreev.
Puiu Faranga are conştiinţa vinovăţiei, care declanşează un chinuitor proces moral, în urma unei stăruitoare explorări interioare. Puiu Faranga se eliberează de constrângerea tatălui de a adopta o soluţie salvatoare juridic, dar dezastruoasă din punct de vedere moral:
„– Bine, tată, dumneata vorbeşti de parcă acuma ar avea vreo importanţă micile trucuri avocăţeşti! Parcă de- aici încolo m-ar mai putea interesa lumea din afară! Ca să mă împac cu lumea aceea, ar trebui să înşel, să mă prefac că sunt nebun...Ei, asta nu se poate, tată, cu nici un preţ! Nu vreau să înşel, să-mi încarc conştiinţa şi cu o înşelăciune spre a scăpa de urmările unei crime! Nu pot! ªi chiar dacă aş fi atât de ticălos să vreau, n-aş şti cum să simulez, iată! Prin urmare stau aici, cum aş sta oriunde, şi aştept liniştit să vie ceea ce trebuie să vie!“ (Opere 7, p. 99)
Senzaţională e în roman nu doar crima propriu-zisă, senzaţional e şi acest proces de conştiinţă al unui nebun care se supune unei judecăţi morale, în detrimentul salvării propriei vieţi. Aceasta este dimensiunea psihologică cea mai neaşteptată a acestei cărţi, profund deosebită de naraţiunea sau drama prezentate de Leonid Andreev, care mizau pe inteligenţa simulării nebuniei, ca act raţional. Rebreanu mută accentul în plan moral şi realizează un roman bazat pe o speculaţie psihiatrică, având, bineînţeles, rezonanţe psihanalitice.
Puiu Faranga are conştiinţa unei vulnerabilităţi ereditare, induse şi întreţinute de tatăl său: sângele aristocratic devitalizat. îşi conştientizează precaritatea condiţiei individuale, care se confundă, în atenţia romancierului, cu precaritatea condiţiei umane, anunţată simbolic în moto-ul cărţii:
„... şi nu ştii că eşti ticălos şi mişel şi sărac şi orb şi gol“ (Apocalipsis, III – 17)
Lui Puiu Faranga, tatăl său îi cultivă ideea unei rezolvări logice: aceea a salvării de la degenerarea familiei prin căsătoria pe care ar putea-o contracta foarte uşor cu o fată din popor, sânge proaspăt. Dar, în acest fel, Puiu Faranga, stăpânit de un cult al hazardului care e totodată o formă de disponibilitate şi de libertate, se vede constrâns de o anumită rezolvare, pe care însă şi-o asumă:
„M-am agăţat în horă la întâmplare. Am avut întotdeauna o credinţă puternică în puterea hazardului. Sunt convins că hazardul, cu capriciile lui, e promotorul adevărat al tuturor faptelor mari din istoria omului, aş zice al întregei civilizaţii omeneşti, ba chiar stăpânul real al întregului univers. Ei bine, acest mister diriguitor al destinelor noastre mi-a dăruit la dreapta o vecină extraordinară“ (Opere 7, p. 89)
în aceste punct, al întâlnirii miraculoase, romancierul declanşează retorica lui specifică de întruchipare a idealităţii feminine:
„... o vecină extraordinară, o fetişcană de vreo paisprezece ani, o brună nespus de delicată, coborâtă parcă dintr-un tablou de Grigorescu, cu nişte ochi albaştri, umezi şi fierbinţi care mi-au aruncat o privire atât de stranie că mi-a răscolit dintr-o dată toate străfundurile inimii. Era înăltuţă, bine făcută, capul gol cu părul desfăcut în două coade lăsate pe spate.“ (ibidem, p. 87)
Dansul prefigurează frenezia erotică:
„Jucătorii, cuprinşi de după mijloc, formează un zid compact de corpuri care se mlădie, se îndoaie, se răsuceşte şi tresaltă cum poruncesc lăutarii. Cu cât se aprind mai tare jucătorii, cu atât şi muzica se aţâţă, devine mai zvăpăiată, mai sălbatecă. Picioarele flăcăilor scapără vijelios, schiţează figuri de tropote, sărituri de spaimă, zvâcniri de veselie. Apoi deodată, cu toţii, cu paşii săltaţi şi foarte iuţi, pornesc într-un vârtej. Zidul viu se avântă, când încoace, când încolo, lăutarii pişcă vehement strunele înăsprind şi ascuţind sunetele cu câte un chiot din gură, la care încearcă să răspundă altul, din toiul jucătorilor, curmat însă şi înghiţit de năvala ritmului. Acuma şirul, tot încovoindu-se şi strângându-se, ca un şarpe fantastic, începe să se încolăcească, să se strângă, să se îngrămădească până ce se transformă parcă într-un morman de carne fierbinte care se zvârcoleşte pe loc un răstimp ca apoi, pe neaşteptate, să se destindă iarăşi, ostenit ori prefăcut, în tact cuminte, lăsând să se vadă feţele roşite şi vesele ale jucătorilor“ (capitolul XIX din roman, în Opere 7, p. 84-86)
Descrierea dansului se întinde pe două pagini antologice, insistând pe componentele energiei descătuşate: întărâtare, sfidare, furtună, vârtej, încolăcire de trupuri, vălmăşag, ritm nebunesc, „clocot de patimă“, „pasiune dezlănţuită“, „furia patimei omeneşti“. Ciuleandra devine astfel dansul extazului dionisiac, simbol al dezlănţuirii nefaste a iraţionalului. Zvârcolirile grupului de dansatori, asemănătoare cu spasmele morţii, trimit la frământările dramatice ale unei conştiinţe întunecate, la exacerbarea şi descătuşarea instinctelor. Ioana Em. Petrescu a analizat convingător modul în care dansul Ciuleandrei devine „o manifestare orgiastic dionisiacă“, iar Mădălina „o menadă dezlănţuită“. Conexiunea cu un fond nietzschean e inevitabilă: „Orgiasticul dionisiac din Ciuleandra e conceput în tonalitate vizibil nietzscheană“ – afirmă Ioana Em. Petrescu (în volumul colectiv Liviu Rebreanu după un veac, 1985, realizat de Mircea Zaciu).
Cred că ar fi necesară o precizare. Nu jocul în sine, ca spectacol al unei tradiţii străvechi, duce la crimă, ci hora interioară, incontrolabilă, a instinctelor şi a patimilor poate explica, simbolic, o „clipă de nebunie“, descătuşând energii nefaste ce duc la crimă. Dansul Ciuleandrei este o metaforă a instinctualităţii agresive şi obscure.
Dansând Ciuleandra alături de Mădălina, Puiu Faranga are presimţirea (ca frison al hazardului) că a găsit fata care să împrospăteze sângele familiei, dar ea trebuie să placă şi tatălui, soluţia trebuie să fie aprobată şi de el. Căci fiul nu are deplină independenţă nici în dragoste:
„Stătui acolo, pe loc, câtva timp, fascinat, cu ochii după ea. Fascinat de joc şi fascinat de fată. Când îmi revenii puţin în fire urcai în cerdac la tata şi-i zisei cu hotărâre şi însufleţire: Papa, j’ai trouvé ce que vous désirez! Bătrânul primi cu oarecare răceală declaraţia mea. Nu era de-ajuns să-mi placă mie, important era să-i placă lui.“ (ibidem, p. 88)
Fata îi place şi tatălui. Urmează desfăşurarea planului. Mădălina va fi adoptată de mătuşa Matilda, va fi crescută de ea, va primi o educaţie aleasă, până va împlini vârsta căsătoriei. în tot acest interval, cei doi sunt despărţiţi, şi nu se pot vedea decât o singură dată. Mădălina devine cuceritoarea şi mondena Madeleine, suferind radicale transformări:
„Fireşte, era o deosebire mare între Mădălina de odinioară, de la Ciuleandra, şi Madeleine de azi, o deosebire nu numai în ceea ce se vedea, ci mai ales în sufletul ei. Mădălina fusese veselă, exuberantă, aproape sălbatică, pe când Madeleine era blândă, discretă şi melancolică, o melancolie care punea un mister în ochii ei, în surâsul ei, în glasul ei, şi care, cel puţin aşa spunea lumea, o făcea mai ispititoare.“ (Opere 7, p. 94)
Ioana Em. Petrescu (în studiul citat) consideră acest proces echivalent cu îmblânzirea menadei: Mădălina, cea de la început, având o „vitalitate orgiastică“, era „o menadă deslănţuită“. Crima o redă, printr-un act violent, stării dionisiace originare. într-o astfel de lectură mitologică, recuperarea originarului se realizează printr-o agresiune de nestăvilit, săvârşită de fatalitate, de fatum, adică de soartă. Tragicul devine o soluţie de restabilire a unui echilibru pierdut, de restaurare a unui dat originar. [...]
Ion Simuţ
COMENZI:
⋅ Livrare si Plata ⋅Cum se comanda ⋅Contact |
PRODUSE:
⋅ Noutăți ⋅ Promoţii ⋅ Categorii |