De-a lungul deceniilor mele de publicistică cred că interviul a fost genul la care am recurs cel mai des, pentru că reprezintă cheia cu care deschizi uşi ferecate şi poţi descoperi lumi fermecate. Interviul există de sine stătător, dar îl regăsim şi în plămada altor genuri, precum reportajul. Şi în proză ce altceva sunt dialogurile din textura epică decât nişte forme particulare ale intervievării, având aceleaşi rosturi, să dezvăluie interiorităţi sufleteşti, să configureze trăsături de caracter, să grăiască despre oameni, destine şi să descâlcească iţe de poveste? La radio şi televi-ziune interviul e cel mai acasă. Ţine de natura specifică a acestor medii. Aşa că mi-a fost prieten o viaţă, pentru că viaţa mea a curs în albiile acestora.
S-a strâns un tezaur al mărturisirilor. Casetele audio şi video abia încap într-un cufăr din acelea cu care se călătorea odinioară cu poştalionul. Am socotit că acest zăcământ merită şi veşmântul slovei, şi aşa s-au alcătuit cele şase cărţi de interviuri apărute până acum.[…] A venit rândul celei de a şaptea cărţi, intitulată Din cufărul taifasurilor şi divanurilor.
Grigore ILISEI
Cred că orice tânăr jurnalist de televiziune care abordează interviul ar avea multe de însuşit din excelentul modus operandi pus în operă de Grigore Ilisei […]. Cunoaşterea extinsă a personalităţii invitatului pare ceva de la sine înţeles, dar foarte mulţi realizatori se bazează mai mult pe un fel de „inspiraţie”. Nu că inspiraţia ar fi condamnabilă, doar că e foarte săracă atunci când creşte de pe un teren golaş. Nu e nevoie de întrebări scrise, dar orice realizator serios, cazul lui Grigore Ilisei, are un fel de punctaj mental de probleme pe care doreşte să le abordeze. Dacă aceste două condiţii sunt împlinite, restul vine de la sine, întrebările şi răspunsurile curg unele din altele, lovindu-se ca bilele de biliard. În timp ce stai de vorbă ai vreun semn dacă lucrurile merg bine sau nu? Unul singur, timpul. Dacă nu simţi timpul, totul e în regulă. Dacă ai senzaţia că trece greu, e ceva greşit în ceea ce faci…