Bazat pe improvizaţie şi rezervat cu precădere compozitorilor – interpreţi dotaţi cu o reală vocaţie pentru acest gen-, domeniul regal de vânătoare al muzicii de jazz pare, privit de la poartă, un teren cu nisipuri mişcătoare, care se refuză cu obstinaţie tentativelor de teoretizare exhaustivă, care primeşte în lumea deliciilor lui mai ales practicieni de-o viaţă, pe acei care iubesc necunoscutul, tatonarea, aventura cu toate riscurile pe care le implică libertatea gândirii, sunetul proaspăt, melodiile nostalgice, ritmul frenetic, armoniile scânteietoare, colaborarea pe viu cu diverşi parteneri – menită să dea substanţă sonoră aceluiaşi sentiment – aici şi acum – într-un proces de creaţie colectivă care rămâne, pentru neiniţiaţi, acoperit de mister, de o aură magică şi de norul semnelor de întrebare.
Este meritul distinsului compozitor, interpret şi profesor Marius Popp, maestru unanim recunoscut al jazz-ului românesc şi universal, de a elabora acest îndreptar al îndrăgostiţilor de jazz, o preţioasă carte de iniţiere în tainele armoniei şi improvizaţiei specifice genului şi stilului respectiv, călăuzind pas cu pas dorinţa noastră de a desluşi rostul fiecărei rotiţe dintr-un angrenaj muzical complex, din acest imens orologiu al muzicii secolului XX, purtându-ne prin domeniul acordurilor noi, precum şi al relaţiilor acord-mod, al modulaţiilor de diverse tipuri, al voicingului şi exerciţiilor de improvizaţie sau al blues-ului şi riff-ului.
În domeniul teoriei muzicale, o asemenea carte trebuie considerată ca darul unui maestru oferit tinerelor generaţii, împărtăşire a experienţei de-o viaţă, făcută cu generozitate, tact pedagogic, exigenţă şi autoexigenţă ştiinţifică, într-un mod original şi totodată accesibil lectorului, calităţi care constituie argumente clare în favoarea interesului menit să întâmpine acest mult aşteptat eveniment editorial.
Prof. Univ.Dr. Nicolae Coman