Mihail Jora (1891, Roman - 1971, Bucuresti) este, dupa George Enescu, marea personalitate reprezentativa a muzicii romanesti. Compozitor, profesor, dirijor, pianist, critic muzical, primul director muzical al Societatii Romane de Radiodifuziune (1928-1933), membru fondator si vicepresedinte al Societatii Compozitorilor Romani, membru al Academiei Romane, laureat al Premiului "Herder" (Viena), a fost creatorul baletului si liedului modern la noi. Discipol al lui Max Reger la Leipzig si al lui Florent Schmitt la Paris, in tinerete in avangarda muzicala a epocii (alaturi de prietenii sai parizieni Filip Lazar, Stan Golestan sau Marcel Mihalovici), revenit in tara, creeaza scoala romaneasca moderna de compozitie.
S-a daruit muzicii, elevilor, semenilor sai cu o verticalitate de caracter rar intalnita. In cazul lui, calitatile artistice de exceptie s-au impletit cu acelea morale, umane la cel mai inalt nivel. A fost veteran din Primul Razboi Mondial, invalid de razboi. Si-a iubit enorm tara.
Mihail Jora a compus mult, a creat pana in ultimele clipe ale vietii. Pagini remarcabile de muzica simfonica (suita Privelisti moldovenesti op. 5, Simfonia in Do major op. 17...), muzica de teatru (tabloul coregrafic La piata op. 10, baletele Demoazela Mariuta op. 19, Curtea veche op. 24, Intoarcerea din adancuri op. 39...), muzica vocal-simfonica, muzica de camera (cvartete de coarde, sonate pentru vioara / viola si pian...), muzica pentru pian (suita Joujoux pour Ma Dame op. 7, Sonata op. 21, Variatiuni pe o tema de Schumann op. 22, cele trei caiete Poze si pozne op. 25, 41 si 48, 13 Preludii op. 42, Sonatina op. 44 s.a.), muzica corala, muzica vocala (zeci de lieduri - "cantece", cum ii placea sa le intituleze -, organizate in cicluri, pe profunde versuri romanesti de Eminescu, Arghezi, Goga, Bacovia, Blaga, Mariana Dumitrescu s.a., sau de Nietzsche si Rilke...), pagini ce stau cu cinste in albumul atat de variat si contradictoriu al muzicii sec.XX. - Dr. Ilinca Dumitrescu - extrase din prezentarea albumului